Amalan membaca ialah sikap suka menelaah bahan bacaan dalam aktivitas harian seorang pelajar. Antara bahan bacaan itu meliputi novel, majalah dan surat kabar yang banyak dijual di kedai -kedai buku itu. Sebenarnya, amalan ini mempunyai banyak manfaat kepada diri pelajar apabila dilakukan secara terus menerus.

Kebaikan yang terlihat adalah membaca bisa menambah ilmu seseorang pengetahuan itu. Aktivitas membaca pasti membawa pelajar memperoleh pengetahuan terkini tentang sesuatu perkara seperti penemuan kajian ilmu pengetahuan yang mengejutkan.

Selain itu membaca juga bisa meningkatkan kemahiran bahasa pelajar dan akan meningkatkan kemahiran berbahasa pelajar tersebut.

Sikap suka membaca bisa mengisi masa lapang pelajar,  amalan ini memerlukan waktu yang lama seperti berjam-jam untuk mengabiskan sebuah buku terutama buku pelajaran yang tebal. Maka kemungkinan untuk pelajar  tersebut terlibat dalam sembarang kejadian negative seperti tawuran antar pelajar  tidak akan terjadi.

Kalian juga membuktikan bahwa pelajar yang kerap membaca buku akan memperoleh pemikiran untuk memutuskan sesuatu  dengan tepat  dan  cermelang. Kesimpulannya, semua manfaat membaca itu benar-benar berlaku sekiranya diamalkan dengan baik.

295 Views

Tinggalkan Balasan

Alamat email Anda tidak akan dipublikasikan. Ruas yang wajib ditandai *